کارآفرین و سرمایه کارآفرینانه

کارآفرینی از منظر ارزش های دینی و سرمایه اجتماعی

کارآفرین و سرمایه کارآفرینانه

کارآفرینی از منظر ارزش های دینی و سرمایه اجتماعی

کارآفرین و سرمایه کارآفرینانه

پیشرفت ایرانی اسلامی به عنوان گفتمان و خواست عمومی، راهبرد اساسی و مبنای همه قوانین و رویه های حاکمیتی باید باشد. جامعه نیازمند آموزش و ترویج کارآفرینی با رویکرد تفکر دینی و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه بر مبنای سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی ایرانی است

فضائل امام علی علیه السلام در معراج

جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷ ق.ظ

کارشناسان شبکه های وهابی در برنامه های جداگانه ای فضائل امام علی (ع) راکه رسول خدا (ص) در شب معراج مشاهده کرده بودند منکر شده ومدعی شدند دلیلی در کتب شیعه برفضایل حضرت در معراج وجود ندارد.


در کتب های مختلفی چون « بحارالانوار ، ج 107 ، ص 30 و کشف الغمه ، ج 1 ، ص 106 و صراط المستقیم ، ج 1 ، ص 207 » نقل شده که پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
«خداوند متعال در شب معراج با لهجه و صدای زیبای علی (ع) با من صحبت می کرد. پس گفتم:
پروردگارا، آیا تو با من صحبت می کنی یا علی (ع) است که با من حرف می زند ؟
خداوند متعال فرمود : ای محمد ! تو را از نورخود خلق کرده ام و علی را از نور تو. من از درون تو آگاهم و می دانم که علی (ع) محبوب قلب تو است. پس من هم با صدای محبوبت با تو صحبت کردم تا اینکه قلبت اطمینان و آرامش پیدا کند».


حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) در « بحارالانوار ، ج 8 ، ص 150» نقل شده که حضرت فرمودند :
«در شب معراج هنگامی که داخل بهشت شدم درختی را دیدم که درارای برگهای بزرگی بود و در هر برگی از آن زیور و زینت و غذا و .... وجود دارد، و هیچ قصری و خانه ای در بهشت نیست مگر اینکه شاخه ای از این درخت در آن قصر یا خانه موجود است و زیور و زینت و غذای صاحب آن خانه یا قصر از این شاخه می باشد.
پس به جبرئیل گفتم:
این درخت چیست و چگونه است؟
جبرئیل گفت: این درخت طوبی است وخوشا به حال تو و اکثر امت تو.
پرسیدم: انتهای (اصل) این درخت کجاست ؟
گفت: اصل این درخت وجود (یا در وجود) علی بن ابی طالب (ع) است».


در ادامه به حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) که در « بحارالانوار ، ج 8 ، ص 1500» آمده دقت نمائید که حضرت فرمودند :
«در شب معراج درآسمان ششم به درختی برخوردم که بسیار نیکو و بزرگ بود، به جبرئیل گفتم: این درخت چیست ؟
گفت: ای محمد! این درخت طوبی است.
گفتم: این صدای زیبا که از این درخت شنیده می شود چیست ؟
گفت: این صوت طوبی است که می گوید: چقدر مشتاق دیدن تو هستم ای علی».


ابو ایوب انصاری از پیامبر اکرم (ص) آنگونه که در « بحارالانوار ، ج 36 ، ص 146 و تفسیر فرات ، ص 587 » آمده نقل می کند که حضرت فرمودند:
«در شب معراج هنگامی که به سدرة المنتهی رسیدم؛ نسیم و بوی خوشی حس کردم. از جبرئیل پرسیدم این نسیم و بوی خوش از چیست؟ جبرئیل گفت: درخت سدرة المنتهی است، هنگامی که به تو نگاه کرد مشتاق پسر عموی تو علی بن ابی طالب (ع) شد».


از جمله احادیثی که در فضل علی (ع) داریم حدیث منزلت است. در این حدیث، پیامبر اکرم (ص) مقام و منزلت علی (ع) را در جانشینی خود به مثابه مقام و منزلت هارون برادر موسی نسبت به موسی معرفی کردند.


آنگونه که در « کشف الیقین ، ص 459 » آمده پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
«در شب معراج هنگامی که به آسمان چهارم وارد شدم دیدم علی (ع) مشغول نماز است تعجب کرده و به جبرئیل گفتم: آیا علی از ما سبقت گرفته؟
جبرئیل گفت: نه، او علی نیست بلکه ملکی است که خداوند او را به صورت علی خلق کرده است؛ زیرا ملائکه چون حدیث منزلت را که در وصف علی (ع) است شنیدند، مشتاق او و مقام و صورتش شدند و خداوند ملکی را به صورت او بر ای آنها خلق کرد».


شگفتی پیامبر (ص) از دیدن فضائل علی (ع) تا بدانجا رسید که امام صادق (ع) در این خصوص فرمودند:
«رسول خدا به معراج برده شد و خداوند درباره ی شرافت و عظمت علی (ع) نزد خود با پیامبر (ص) صحبت کرد. هنگامی که پیامبر به بیت المعمور رفت و انبیا با او نماز گزاردند، از مقام و منزلت علی (ع) نزد خداوند به شگفت آمد. در این هنگام خداوند بر پیامبر (ص) وحی فرستاد؛ چنانچه در « سوره یونس ، آیه 94 » آمده، اگر بر آنچه بر تو نازل کردیم شک داری، از کسانی که قبل از تو کتاب خدا را خوانده اند سوال کن».
یعنی از انبیا سوال کن که درکتابهای آنها هم آنچه از فضائل علی (ع) بر تو نازل کردیم بر آنان نیز نازل نمودیم؛ .... اما آنگونه که در « بحارالانوار ، ج 36 ، ص 94» آمده، والله نه پیامبر شک کرد و نه از انبیا سوال نمود. بلکه از مقام بلند علی (ع) به وجد آمده بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی